Sunday, March 3, 2013

5 bulan 2 hari dapat kick dari little caliph

Wrote by


sementara tunggu husband balik kelas nak pergi expo motherhood dekat klcc tu..baik kita update blog dulu kan...syukur sangat sebab fa dan baby dah masuk 20 minggu/ 5 bulan..today dah 5 bulan 2 hari.... 4 bulan lagi nak tunggu si kecik nih keluar..hopefully semuanya selamat and baby keluar pun dekat dengan EDD mama ye..hopefully semuanya dipermudahkan..amin...


ada yang cakap expo motherhood kali nih best..ada yang kata bosan..so japg kita tengok macam mana...nanti fa update next entry...today first time nak membeli barang untuk kamu baby...selalu sangat barang mama...tapi kalau ada jugak barang mama kejap lagi yang terbekenan..maafkan la ya...papa tu tak ad apa dia nak beli sekarang...satu ja papa kamu punya aim..si iphone..huh....aim papa bukan main kan...


malam tadi masa nak tido...rasa la si kecik nih bergerak-gerak..so fa pun usap-usap la perut...nak rasa dia gerak..sekali "dush'...owh..kamu tendang tangan mama ye...nih la first time rasa kamu tendang tangan mama.. selalu rasa jugak si kecik nih gerak-gerak dalam perut..rasa macam bubble-bubble macam tu dalam perut..kadang rasa macam ada ikan macam berenang je dalam perut...tapi semalam...dapat merasa kick kamu dear....terasa sebak sebab excited sangat...biasa la keterujaan first time mom to be nih lain sikit..betul tak???terus la mama whatsapp papa bagitau..apa lagi sibuk la papa nak merasa tendangan kamu jugak nanti....papa nak test kot..lepas tak kamu jadi pemain bola..eh..tapi boy ke kamu sayang???





perkembangan fetus 20 minggu
Bayi anda berukuran lebih kurang 6.5 inci / 16.5 sentimeter dari mercu kepala hingga ke punggung dan terus-menerus menambahkan berat badannya. Satu lapisan bahan yang licik dan putih bergelar verniks kaseosa mula membalut bayi anda dan melindungi kulitnya semasa dia berendam lama dalam cecair amnion. Ianya juga akan menyenangkan pelahiran. Pada minggu ini, bayi lebih banyak menelan dan ini merupakan latihan yang baik untuk sistem pencernaannya. Setelah bayi anda menelan cecair amnion, badannya akan menyerapkan air yang terkandung di dalamnya dan menyalurkan selebihnya ke dalam usus besar.

Anda mungkin mahu mengikuti kelas antenatal jika anda belum lagi berbuat demikian. Samada anda ibu buat pertama kali atau hanya mahu mengulang kaji, anda akan mendapat manfaat apabila mengikuti kelas berstruktur. Apapun falsafah di sebaliknya, kelas antenatal boleh menyediakan anda bagi menghadapi semua kesukaran dan kesakitan kelahiran. Anda harus merancang untuk menamatkan kelas menjelang 37 minggu kehamilan, sebab pada masa itu anda dianggap sudah cukup bulan dan pelahiran boleh bermula bila-bila masa.

Berhati-hatilah dalam memastikan anda mendapat zat besi yang mencukupi. Bayi anda memerlukannya bagi pembuatan sel-sel darah merah, antara lain. Sebenarnya, adalah sukar untuk anda mendapatkan jumlah yang terlalu banyak dari makanan semata-mata, kecuali dengan memakan secara berlebihan. Makanan yang kaya dengan zat besi adalah antara lain, daging merah tanpa lemak, ikan, kekacang lentil, bayam dan bijirin yang diperkuatkan dengan zat besi. Lihatlah panduan makan secara baik kami untuk melengkapkan semua maklumat yang anda perlu ada.




2 love notes:

cik chinta said...

mmg pasni da start gerak kuat2. pstu xlarat nk lyn. he9

Wawa T said...

dulu pun saya start rasa little one kicking n moving 18weeeks.. take care tau.. :)



 
Copyright 2017 @ Fa Ismail | All Right Reserved
Design with ♥ by Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com